Din rolle som forældre til en spejder.

Hvad kan I som forældre gøre

/var/folders/0c/0f981tt524v7lfcn8nh1yd240000gn/T/com.microsoft.Word/WebArchiveCopyPasteTempFiles/EC057.jpg

Her er nogle punkter du / i som forældre skal være opmærksomme på i forbindelse med, at jeres barn er blevet spejder ved De Blå Spejder i Rårup.

  • Det er vigtigt, at i husker at give besked til barnets leder, hvis barnet ikke kommer til et spejdermøde. Du kan finde telefonnummeret til lederen på hjemmesiden.
  • Det er også en god ide, hvis din spejder kommer 5 / 10 min. før spejdermødet starter, så han/hun er klar til mødet og til at vi skal hejse flaget kl. 17.00, så vi hurtigt kan komme i gang.
  • Da vi som spejdere er ude i alt slags vejr, er det vigtigt dit barn er klædt på efter vejret. Hvis børnene fryser, har de svært ved at deltage i de aktiviteter, vi laver, og får derfor ikke noget ud af at være med. Så sørg for, at spejderen har tøj på efter årstiden, og se på programmet om de skal være inde eller ude.
  • Hvis der er forhold omkring dit barn, som lederne skal være opmærksomme på, f.eks. allergi, ADHD, eller andet, er det vigtigt, at du fortæller det til lederen.
  • Sedler vil som hovedregel blive sendt ud på mail. Det er vigtigt, at forældrene læser sedlerne og sørger for at få afleveret tilmeldinger til ture og arrangementer til tiden. Du kan også altid finde sedlerne på hjemmesiden under punktet sedler..

Kørsel:

For at vi kan komme ud på ture og lejre, er det nødvendigt for os, at der er nogle forældre, der vil hjælpe til med at køre, da vi ellers ikke kan få transporteret alle spejderne frem og tilbage. Snak evt. med andre forældre om samkørsel, så vi alle tænker på miljøet, og ikke belaster flere forældre end højst nødvendigt. Husk at skiftes, så det ikke er de samme forældre, der kører altid. Et hold forældre kører måske spejderne ud, og en anden hold forældre kan så hente spejderne.

Blomstersalg

2 gange om året har De Blå Spejdere i Rårup aktiviteter, der skal hjælpe med at skaffe penge til de aktiviteter, vi laver til de ugentlige spejdermøder og som tilskud til de ture og lejre vi tager på.

I maj måned holder vi hvert år blomstersalg. I den forbindelse har vi brug for, at forældrene hjælper til med at køre spejderne og blomsterne rundt.  I vil få en mail tilsendt omkring dette, når vi nærmer os tidspunktet for blomstersalg.

Julekalendersalg

I november måned sælger vi julekalendere. Her har vi også brug for forældre hjælp til at få spejderne kørt rundt på de forskellige ruter. Eller til at hjælpe din spejder med at stå og sælge julekalender ved købmanden i Hornsyld eller ved As Vig. Herudover skal vi også bruge forældrenes hjælp til at få solgt flest mulige kalendere til familie og venner.

Avis / Reklame indsamling.

4 gange om året samler De Blå spejder i Rårup aviser / reklamer ind i Rårup og opland. Her har Spejderne også stor brug din hjælp som forælder til at I kører 1 eller 2 ruter med jeres spejder,                                                                                                                                                                                                      så vi hurtigt kan få samlet alle aviserne og reklamerne sammen, som folk støtter De Blå Spejder i Rårup med. Jo flere vi er, jo før er vi færdig. Se Datoerne for avis indsmalingen i Kalenderen eller under Sedler. 

Genbrugs Øer.

I forbindelse med avis / reklame indsamlingen har De Blå Spejder i Rårup også 2 genbrugs øer, som de skal passe og holde øje med, at der ser pænt og ryddeligt ud, eller om de er fyldte og skal tømmes. De to øer er i Rårup bag sognegården og i Bjerre ved den gamle skole. Kører I forbi, er I meget velkommen til at holde øje med øerne. Hvis du som forældre vil deltage i at passe en genbrugs ø så vil det være lækkert.

Du kan læse mere omkring, blomstersalg, julekalendersalg og avis / reklame indsamling, og nødvendigheden af dette under punktet Pengegivende aktiviteter.

Rengøring af spejderhytten

De Blå Spejdere i Rårup deler spejderhytte med KFUM spejderne i Rårup. Men eftersom KFUM spejderne i 2018 / 2019 ligger i dvale, så er det De blå spejders ansvar at gøre spejderhytten ren i hele året. Da lederne har mange opgaver i forbindelse med spejdermøder og ture, har vi valgt at bede forældrene om hjælp til rengøring af spejderhytten. Du vil modtage nærmere besked om, hvad du som forældre skal gøre på et tidspunkt. Du kan se mere omkring rengøringen under punktet ”Rengøring af spejderhytten.

Husk på at din spejders leder, er leder af egen fri vilje.

De leder, som vi har ved de Blå Spejder i Rårup, er ubetalte ledere, helt af egen fri vilje, og de er leder hos spejderne, for at dit barn, kan gå til spejder i Rårup, for uden leder og frivillige, var der ikke længere noget, som der hed De Blå Spejder i Rårup.                                                                                                                                                                   Dit barn / vores spejdere, skal opføre sig ordenligt, og behandle alle lederne med respekt, den respekt går begge veje, lederne skal selvfølgeligt også behandle spejderne ordentligt. Vi har et spejder kørekort på hver spejder, og laver de noget, der ikke er i orden, ja så giver det et klip i spejder kørekortet. Vi skal kunne være her alle sammen, og det er desværre set, at et barn kan ødelægge en hele spejderaften for alle, så derfor er dette redskab en nødvendighed, men heldigvis ikke ret tit brugt, da den præventive virkning tit er nok i sig selv.

Når vi får en ny leder eller assistent indhentes der altid en børneattest. Går den ikke igennem ved politiet, ja så bliver vedkommende ikke leder/assistent. Der er indhentet børneattest på alle ledere/assistenter. Der er altid mangel på ledere og assistenter, og vi kunne godt bruge nogle flere hænder, så hvis du går og føler for det, og overvejer måske om du være behjælpelig på en eller anden måde, eller vil prøve at være assistent eller kommende leder, så hold dig endelig ikke tilbage. Der er brug for dig, hvis der skal være spejder langt ud i fremtiden i Rårup. Så kom og snak med os om,hvordan du kan bidrage til De Blå Spejder i Rårup i fremtiden.

Tjek evt. DDS hjemmeside. Bliv leder. https://spejder.dk/bliv-leder  Der er brug for dig. Og husk på at: Det er fedt at være at være spejder…

Spejder kørerkortet.

Dit barn får ved de Blå spejder i Rårup, udleveret et Spejder kørekort,                                                                                                                                                                                                                                                                                                 På kørekortet er der mulighed for at få 3 klip. Der gives et klip i kortet, hvis ikke spejderen hører efter, truer andre eller driller andre spejdere, kalder lederne mærkelig ting og sager. Ja alt i alt gives der klip, hvis man ikke opfører sig ordentligt. 3 klip i kortet betyder, at man skal blive hjemme fra spejder den efterfølgende gang, og er det slemt nok, bliver der ringet efter forældrene,                                                                                                                                                                                                Vi skal kunne være her alle sammen, og det er desværre set, at et barn kan ødelægge en hele spejderaften for alle, så derfor er dette redskab en nødvendighed, men heldigvis ikke ret tit brugt, da den præventive virkning tit er nok i sig selv.

Hjælp til juleturen.  

De Blå Spejders årlige juletur, har vi altid brug for køkken hjælper, som kan stå for at lave maden, Tænker du som forældre at det kunne være noget for dig, eller kender du en, der ville være perfekt til at hjælpe til i køkkenet eller stå for det, det kunne være en moster, farmor, nabo, eller en søster til din spejder, så sig til. Vi har brug for dig. Der kunne måske også være andre tidspunkter hen over året, hvor spejderne har brug for en mad mor, eller en reserve bedste. Så er det noget for dig, skal du ikke holde dig tilbage.

Kage.  

Når spejderne tager på tur, må du meget gerne som forældre bage en kage, som spejderen kan tage med på turen. Det er noget som alle spejderne og leder sætter stor pris på, og som vi ser frem til, når vi har været ude og yde, så er kagen en lille fortjeneste, som tit får moralen op igen. Bare husk, at der skal gerne være kage nok til at alle. Tak.

Møder: Grupperådsmøde / generald forsamling og Arbejdsdage.

Mød op og deltag. De er til for spejdernes skyld, og det er her, at I som forældre kan se, hvad der sker, og måske hjælpe til med at sættes dit eller dit barns præg på De Blå Spejdere i Rårup i fremtiden.

Sommer afslutning, fælles angcemanger, sov ude dage, mm.

Mød op og deltag. Det er ren kvalitetstid sammen med dit barn / spejder.                                                                                                                                                                                                                                                                                          Tag søskende med, hvis de da er inviteret med. Det kan jo være, at de er vores næste spejder.

De sociale medier. De Blå Spejder i Rårup på Facebook mm.

Støt os på facebook, del, syntes godt om og like,  https://www.facebook.com/De.Blaa.Spejder.I.Raarup.Offentlig.Side/  Få evt. din familie til at følge siden eller syntes godt om siden, så De Blå spejdere i Rårup bliver mere synlige i det offentlige rum, og lokal samfundet. Husk altid at holde en god og ordentlig tone på de sociale medier.                                                                                                                                                                                                                                                                            De Blå Spejdere i Rårup har 3 Facebook grupper:

Det er de 2 facebook sider, som du som forældre eller spejder følger.

  • Derudover er der en side, som er en ren leder side, kun for aktive ledere, hvor lederne deler info.

Husk at støtte dit barn.  

Det er vigtigt, at dit barn kommer til spejder hver gang, der er spejdermøder. Programmet er lagt efter, at spejderen kommer hver gang, og er man ved at tage et mærke, f.eks. knivbevis, på 4 mandage. Her får man ikke mærket, hvis man kun har været der 2 gange. Så hjælp med at din spejder kommer til alle møderne, selvfølgelig er man syg, ja så er man jo syg, og så må man tage den derfra, men går man f.eks. til skydning hver anden mandag og spejder de andre mandage, så var det måske bedre, at man kun gik til den ene aktivitet.  Turene er også lavet for, at alle spejderne, helst skal være med, for så får alle spejderne mest ud af det, så send roligt spejderen af sted, vi skal nok passe godt på dem.

Udstyr.

Spejder er lig med ude liv. Og ja det kræver desværre en del udstyr, men det går desværre ikke, at man sender sit barn på en vinter overnatningstur, hvor spejderne skal sove ude i shelter i -10 C frost, i en sommer sovepose, der har en komfort temperatur på + 10 C, da alle spejderne og leder så får en dårlig oplevelse. Er du i tvivl, så kom hellere og spørg lederen. Vi hjælper gerne til med råd og vejledninger.  Lad nu være med at gå ud og købe for 12000 kr udstyr dagen efter, at I har meldt lille Jonas ind som spejder. Det kan jo være, han holder igen efter 3 måneder, (ikke at vi håber det), men husk fornuften, det er tit dyrt grej. Der findes heldigvis meget godt udstyr derude, som er ganske lidt brugt, og det er tit godt nok til en opstart.             Ellers tjek vores Links  side, der er nogle gode udstyrs butiker på. og husk at få et kort af spejderlederen, til spejdersport, så i kan få 10 % rabat på køb ved dem.

Give tilladelser.

Vi vil rigtig gerne have forældrenes tilladelser, til kørsel, svømning, tage billeder, klatre, facebook mm. så kan få det bedste ud af vores turer, og så vi kan dele oplevelsen med andre og med jer, så I kan se, hvad jeres børn oplever, når de er på turer og lejre mv. og ikke mindst for at andre forældre kan se, hvorfor at deres børn skal blive spejder hos os.

Tak til alle forældrene, for din hjælp, støtte og opbakning. Den er guld værd.

MVH. Lederne og bestyrelsen, De Blå Spejder I Rårup.

 Sidst rettet til D. 27/01-2019 MVH De Blå Spejder I Rårup.